Film

Nerde O Eski Türk Filmleri #1

1. Hababam Sınıfı (Ertem Eğilmez, 1975)

Öğrencilik hayatları haylazlık ve tembellik üzerine kurulu olan bir sınıf dolusu matrak öğrencinin, Özel Çamlıca Lisesi’nde yaşadığı yer yer eğlenceli, yer yer de dokunaklı öyküleri anlatan film, Hababam Sınıfı serisinin ilk filmidir. Keskin zekaları sayesinde tüm öğretmenlerini avuçlarında oynatıp okul düzeni ve eğitim sistemini alaşağı eden bu birbirinden renkli karakterdeki öğrenciler hem okulun hem de sinemamızın en yaramaz sınıfı olma özelliğinde. Ancak bu hükümdarlık okula atanan yeni müdür muavinin gelişiyle sarsıldığında, Hababam Sınıfı daha önce hiç karşılaşmadığı türden bir disiplin anlayışına ve zekaya sahip olan Mahmut Hoca tarafından unutulmaz derslere tabi tutulur.Hababam Sınıfı serisinin ilk filmi olan bu yapıt Rıfat Ilgaz’ın ölümsüz eseri Hababam Sınıfı romanından uyarlanmıştı.

2. Tosun Paşa (Kartal Tibet, 1976)

 Olay XIX. yy Mısır’ında geçer. Tellioğuları ve Seferoğulları adlı iki aile, İskenderiye’nin en değerli yeri olan Yeşil Vadi için birbirleriyle kıyasıya bir mücadeleye girerler. Vadinin kime ait olduğuna devlet görevlileri de karar veremezler ve Tellioğuları ve Seferoğulları aileleri Yeşil Vadi’yi ele geçirmek için İskenderiye’nin en büyük devlet memuru olan Daver Bey’in kızı Leyla’yı (Müjde Ar) almak için kıyasıya bir mücadeleye girerler. Daver Bey Leyla’yı Seferoğullarına vermeye karar verir. Bu durumda Tellioğulları daha büyük bir torpil için evin uşağı olan Şaban’ı (Kemal Sunal) Kahire sarayının en rütbeli ve en cevval paşası olan Tosun Paşa olarak tanıtırlar. Tosun Paşa kılığındaki Şaban Tellioğullarının en büyük oğlu Lütfü’nün (Şener Şen) yakın arkadaşı gibi davranıp, Yeşil Vadi ve Daver Bey’in kızı Leyla’yı Tellioğullarına kazandıracağına Leyla’ya kendisi aşık olur ve herşeyi eline yüzüne bulaştırır. Sonuçta işler Arap saçına döner ve gerçek Tosun Paşa, Kahire sarayından gelir. Gerçek Tosun Paşa ,Yeşil Vadiye el koyar ve Daver Bey’in kızınıda alır. Neticede bu olaydan ötürü kellelerini bile zor kurtaran Tellioğulları ve Seferoğulları hayatta kaldıklarına bile şükreder bir hale gelirler. Herkesin gözünde suçlu Şaban olur ve film biter.

3. Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı (Ertem Eğilmez, 1976)

 Sahte diplomalarla Mahmut Hoca’yı kandıran ” Hababam Sınıfı” yine sınıfta kalmış ve Çamlıca Lisesi’ne geri dönmüştür. Yaşları bayağı ilerleyen öğrencilerin arasındaki 25 yaşındaki Ferit, baba olmuş ve mecburen bebeğini liseye getirmiştir. Peki bu bebek bir lisede nasıl kalabilecektir?

4. Süt Kardeşler (Ertem Eğilmez, 1976)

 Yıllardır kimsenin sahip olamadığı konağın sahibi Melek Hanım sütoğlu Şaban sanıp da Şaban’ın arkadaşı Ramazan’ı eve alır. Fakat sinirli abisi Hüsamettin’e Ramazan’ı damadı Bayram olarak tanıtır. Konağa gelen gerçek Şaban ve gerçek Bayram’ın işleri karıştırdığı yetmiyormuş gibi bir de damat Bayram’ın babasının eve Gulyabani adında bir esrarengiz canavarı konağa illet etmesi her şeyi birbirine karıştıracaktır.

5. Hababam Sınıfı Uyanıyor (Ertem Eğilmez, 1977)

 Hababam Sınıfı’na Ahmet adında çalışkan bir öğrenci gelir. Hababam, başta köylü diye alay ettiği Ahmet’i de kendisine benzetmeye çalışır. Ne var ki, Ahmet kolay pes etmeyen, duyarlı ve duygulu bir çocuktur. Bu filmde Tarık Akan olmadan yola devam eden Hababam ekibi, sürekli haylazlığı pohpohladıklarını kabul etmeyerek sosyal duyarlılık için çağrıda bulunmaktadır.

6. Şaban Oğlu Şaban (Ertem Eğilmez, 1977)

 

 Askerde her türlü sakarlığı, beceriksizliği yapan ve kumandanı Hüsamettin’i sürekli kızdıran, deyim yerindeyse sürekli burnundan getiren Şaban, askerlikten sonra arkadaşı Ramazan ile çalgıcılık yapar. Çalgıcılık yaptıkları dönemde aynı yerde Kanto yapan Nigar’a aşık olurlar. Bunun akabinde hiç beklenmedik bir şekilde komiser Hüsamettin ve tüm teşkilatının peşinde olup da yakalayamadıkları Kadırgalı Eşref’i yakalarlar. Onların bu başarısı üstüne Nazır Paşa onları gizli polis yapar. Bu arada Nazır Paşa’nın evinde kızkardeşinin elması çalınır. Şaban ve Ramazan elması bulmak için Nazır Paşa’nın konağında araştırma yapmaya başlarlar.

7. Selvi Boylum Al Yazmalım (Atıf Yılmaz, 1978)

 

Kamyon şoförü İlyas (Kadir İnanır), İstanbul’dan Asya’nın (Türkan Şoray) kaldığı köye gelir. Birbirlerine aşık olup evlenirler. Çocuklarının adını Samet koyarlar. İlyas, kamyoncu olduğu için sık sık yollara çıkar ve Asya, Samet’le yalnız kalır. Bir gün yine yola çıkan İlyas, eve dönmez ve Asya yı bir sekreter ile aldatır. Asya bunu pencerede görür ve İlyas’tan kaçar. İşleri bozulan İlyas, Asya’nın karşısına öyle çıkmak istemez ve bunalıma girerek Asya’yı terk eder. Asya, bu acıya dayanamaz ve oğluyla birlikte yollara düşer. Yolda Cemşit (Ahmet Mekin) adında bir adamla karşılaşırlar. Cemşit onlara kol kanat gerer. Birlikte yaşamaya başlarlar. Bir gün İlyas karşılarına çıkar. Asya şimdi büyük aşkı ve kendisine zor gününde kucak açan Cemşit arasında bir tercih yapmak zorunda kalır.

8. Hababam Sınıfı Tatilde (Ertem Eğilmez, 1978)

Okul müdürü, daha fazla para kazanabileceğini düşünerek, Çamlıca Lisesi ne yeni gelen kız öğrencileri kabul eder. Bu 4 kız, Hababam Sınıfı na gönderilir. Ancak, kısa zamanda Hababam Sınıfı nın haylazlıklarına uyum sağlayan kızlar, erkeklere karşı bir savaş başlatır. Sürekli erkeklerin tuzaklarına düşen kızlar, başlarına geleceklerini önceden öğrenebilmek için erkekler arasında bir ajan aramaya başlar. Okuldan kaçmak için izcilik bahanesiyle Badi Ekrem i kandıran öğrenciler, maç dönüşü karşılarında Mahmut Hoca yı bulur. Mahmut Hoca nın cezası ise öğrencilerin bir izcilik kampına gitmesidir.

9. Züğürt Ağa (Yavuz Turgul, 1985)

 Bir köy ağasının köyünde itibarını kaybetmesi ve beraberinde İstanbul’a yapmış olduğu göç ve sosyoekonomik durumunu mizahi açıdan değerlendirilmesi konu ediliyor.

10. Kibar Feyzo (Atıf Yılmaz, 1978)

Feyzo askerden döndükten sonra Gülo’ya talip olur. Köyde Gülo’ya başka talipler olduğu için babası başlık parasını açık arttırmaya koyar. Ve on bin peşin, on bin senet karşılığı Gülo, Feyzo’nun üstünde kalır. Feyzo borcunu ödemek için kente gidip çalışmaya başlar. Kentten her dönüşünde köylülere artık şehirlerde ağalık düzeninin olmadığını, başlık parasının kalktığını anlatarak ağaya karşı cephe oluşturur. Filmin çekimleri Hatay-Reyhanlı’nın Harran köyünde yapılmıştır.

 

Yazar Hakkında

Serkan USTA

Yorum bırakın